Intencións (por Yaiza Otero)
.ENCHERÉMO-LAS velas
ca luz náufraga da madrugada
...Pendurando en dous puntos cardinaes
a randeeira esguía
do pailebote branco
....................Cas súas mans loiras
....................acenan mil adeuses as estrelas
...Inventaremos frustradas descobertas
...a barlovento dos horizontes
...pra acelerar os abolidos corazóns
dos nosos veleiros defraudados
...Halaremos polo chicote
dun meridián innumerado
...Na illa anónima
de cada singladura
esculcaremos o remorso da cidade
.........Ela noitámbula desfollará
.........como unha margarida prostibularia
.........a Rosa dos Ventos do noso corazón
...Encadearemos adeuses de escuma
pra tódalas praias perdidas
...Xuntaremos cadernos en branco
da novela errante do vento
...Pescaremos na rede dos atlas
ronseles de Simbad
...E cazarémo-la vela
sobre o torso rebelde das tormentas
pra trincar a escota dunha ilusión.
ca luz náufraga da madrugada
...Pendurando en dous puntos cardinaes
a randeeira esguía
do pailebote branco
....................Cas súas mans loiras
....................acenan mil adeuses as estrelas
...Inventaremos frustradas descobertas
...a barlovento dos horizontes
...pra acelerar os abolidos corazóns
dos nosos veleiros defraudados
...Halaremos polo chicote
dun meridián innumerado
...Na illa anónima
de cada singladura
esculcaremos o remorso da cidade
.........Ela noitámbula desfollará
.........como unha margarida prostibularia
.........a Rosa dos Ventos do noso corazón
...Encadearemos adeuses de escuma
pra tódalas praias perdidas
...Xuntaremos cadernos en branco
da novela errante do vento
...Pescaremos na rede dos atlas
ronseles de Simbad
...E cazarémo-la vela
sobre o torso rebelde das tormentas
pra trincar a escota dunha ilusión.
Este texto é un poema
pertencente á obra De catro a catro
(1928) de Manuel Antonio. Este foi un escritor rianxeiro moi avanzado e
innovador para a súa época. Foi o poeta máis iconoclasta da literatura galega.
Creador rebelde, radical e individualista, supón a completa modernización da
nosa literatura. Nacionalista radical, monolingüe en galego. Inconformista,
abrazou as Irmandades da Fala pero non se consideraba parte delas. En prosa
escribe Máis Alá!, Un poeta da nosa terra, Fatiguémonos e Prólogo dun libro de poemas que ninguén escribiu. En poesía
evolucionou dun inicio experimental pero debedor da tradición cara ao canon
rupturista das vangardas. Aínda que a última obra (Viladomar) suporá unha regresión á tradición. Escribiu Con anacos do meu interior, Foulas, Sempre e máis dispois, De
catro a catro e Viladomar. De catro a catro foi o único poemario
publicado en vida. Con rasgos vangardistas (do futurismo, creacionismo e
individualidade e orixinalidade). O subtítulo é “Follas sen data dun diario abordo”. Son 19 poemas escritos nunha
viaxe de Manuel Antonio nun paquebote.
Foi escrito no primeiro
terzo do século XX. Nesta etapa nacen as Irmandades da Fala, a Xeración Nós e o
Seminario de Estudos Galegos. Transfórmase o panorama literario galego e
búscase unha universalización da cultura galega. Hai importantes achegas da
cultura europea por parte de Vicente Risco e foméntase o enxebrismo. Publícanse
varias revistas: A Nosa Terra (voceiro das Irmandades da Fala), Nós (voceiro da
Xeración Nós) e varias publicacións vangardistas como Alfar, Ronsel, Yunque e
Resol, Cristal e Papel de cor e Galiza. Tres grupos de mozos introducen as
vangardas nas súas creacións e publicacións: os Novecentistas (nacidos arredor
de 1900), a Xeración do 25 (formados arredor de 1925) e a Xeración das
Vangardas ou do 22 (en 1922, Manuel Antonio e Álvaro Cebreiro publican o
Manifesto Máis Alá). Existe un debate entre a existencia ou non dunha
verdadeira vangarda galega máis alá de Manuel Antonio. Isto débese a que a principios
do século XX aínda se estaba consolidando o Rexurdimento e non se podía romper
cos alicerces da nosa cultura. Precisábase o vencello coa tradición para
reivindicala. Créanse así dúas tendencias: a vangarda matizada ou enxebre e a
vangarda plena, da que forma parte Manuel Antonio.
Este texto está escrito
en verso, é o primeiro poema da obra De
catro a catro, pertence ó xénero da poesía. Non ten rima, ritmo ou lóxica
gramatical. Ten unha disposición tipográfica irregular, sen seguir unha orde.
O tema deste texto é a monotonía da vida. O fracaso pola
viaxe da vida, nada cambia, a vida é unha eterna despedida das cousas. Isto
tamén se aprecia no título da obra, De
catro a catro, hora de comezo e remate da quenda; rutina e monotonía. Intencións
poderíase dividir en tres partes.
A primeira, até o sétimo
verso, parece que expresa a emoción pola viaxe, “encherémolas velas ca luz
náufraga da madrugada”, pero anuncia o fracaso. O fracaso do viaxe pola vida, a
eterna despedida das cousas, “cas súas mans loiras acenan mil adeuses as
estrelas”.
A segunda parte, dende o
verso oitavo até o vintecinco, expresa o fracaso, a inexistencia, “na illa
anónima de cada singladura”, a
monotonía. A vida é unha eterna despedida, deixamos a vida continuamente
despedíndonos de todo, “encadearemos adeuses de escuma”. Despois do viaxe no
pailebote (a viaxe pola vida) non haberá nada para contar, non sucederá nada,
“xuntaremos cadernos en branco”.
A terceira parte expresa
a frustración, o intento de atopar unha ilusión para aferrarse a ela, “para
trincar a escota dunha ilusión”.
Presenta multitude de
trazos vangardistas. Do futurismo: a actitude de rebeldía e a terminoloxía
técnica (puntos cardinaes, randeeria, barlovento, etc). Do creacionismo: a
ausencia de emoción, o antisentimentalismo, “como unha margarida prostibularia
a Rosa dos Ventos do noso corazón” (a margarita, que tradicionalmente se
desfolla como símbolo do amor e do romanticismo agora prostitúese) e a
anulación de espazo e do tempo (non hai un espazo concreto, nin un momento, un
día, un ano…).
O individualismo é outro
trazo vangardista deste poema, cando fala de “nós” non fala de varias persoas,
fala del mesmo nun desdobramento de personalidade, non dos mariñeiros que o
acompañan no viaxe pois non os menciona no poema, está el só co mar, co
pailebote.
Este poema utiliza
multitude de símbolos, nel a viaxe marítima é en verdade a viaxe interior, a
viaxe pola vida e os elementos naturais refliten o estado de ánimo do eu
poético ante o inexorable paso do tempo. Ese eu poético está representado polo
pailebote, que viaxa na noite, chea de valores negativos (“ela noitámbula
desfollará”). Fronte á noite, apresenza do vento indica dinamismo, pero aquí
atopámonos cun vento errante, na metáfora inusual: “xuntaremos cadernos en branco
da novela errante do vento” , é dicir que non haberá nada para contar,
porque “encadearemos adeuses de escuma
para tódalas praias perdidas”. Non esquezamos que para o eu lírico a vida é
unha eterna despedida).
A estrutura de De catro a catro é circular: saída,
navegación, paradas e regreso a terra. Este poema correspondería á saída. Pero
esas Intencións que deberían estar inzadas de ilusións, anuncian, mesmo antes
de partir, o fracaso. En definitiva, este poema trata unha viaxe
existencialista. O fracaso dunha viaxe pola vida que é unha eterna despedida.
Unha monotonía continua, sen ilusións.
Ningún comentario:
Publicar un comentario